Brandmænd: Arbejdsmiljø er vigtigt, men svært i skarp indsats 

Der er efterhånden stort fokus på, at man ikke må slide sig selv op, selvom man arbejder i et fysisk krævende fag som i Brand & Redning. Derfor er der strenge krav fra arbejdstilsynet, men er det realistiske krav i hverdagen?

Det har vi spurgt brandmændene om:

Oskar Günckel, 18 år gammel

Assisterende leder hos Unge i Beredskabet og Frivillig brandmand i Beredskab Fyn

Hvor meget tænker du på det fysiske arbejdsmiljø?

”Jeg synes, at jeg er ret god til at tænke på mig selv og min krop. Det nytter ikke noget at være en superhelt og bare slæbe rundt på det ene og det andet. Man ender bare med at ødelægge sig selv. Selvom der efterhånden er kommet mange fine løsninger, så har vi stadig rigtig mange tunge løft, selvom vi prøver at begrænse dem. Vi gør eksempelvis det, at vi i stedet for at tage en hel slangekurv tager nogle af slangerne ud, så det letter byrden.

Kan du se Trolley og PowerWagon som en del af løsningen?

Ja, det kan jeg godt. Nu, hvor jeg står og tænker over det, så havde vi en episode for nyligt, hvor der var rigtig meget vand oppe i Kerteminde, og vi skulle ud og pumpe ude i et naturreservat. Vi har sådan nogle rigtige store pumper, der vejer en små 80 kg, og vi skulle ud i et område, hvor vi havde vand op til lige over knæhøjde. Og i det skulle vi slæbe pumperne 50 meter i silende regnvejr kl. 3 om natten. Der kunne det virkelig have været godt at have sådan en til at lette opgaven. Jeg havde ondt i flere dage bagefter, og det er jeg ikke meget for.”

Oskar Günckel, 18 år gammel

Assisterende leder hos Unge i Beredskabet og frivillig brandmand hos Falck i Ringe

Hvor meget tænker du på det fysiske arbejdsmiljø?

”Jeg synes, at jeg er ret god til at tænke på mig selv og min krop. Det nytter ikke noget at være en superhelt og bare slæbe rundt på det ene og det andet. Man ender bare med at ødelægge sig selv. Selvom der efterhånden er kommet mange fine løsninger, så har vi stadig rigtig mange tunge løft, selvom vi prøver at begrænse dem. Vi gør eksempelvis det, at vi i stedet for at tage en hel slangekurv tager nogle af slangerne ud, så det letter byrden.

Kan du se Trolley og PowerWagon som en del af løsningen?

Ja, det kan jeg godt. Nu, hvor jeg står og tænker over det, så havde vi en episode for nyligt, hvor der var rigtig meget vand oppe i Kerteminde, og vi skulle ud og pumpe ude i et naturreservat. Vi har sådan nogle rigtige store pumper, der vejer en små 80 kg, og vi skulle ud i et område, hvor vi havde vand op til lige over knæhøjde. Og i det skulle vi slæbe pumperne 50 meter i silende regnvejr kl. 3 om natten. Der kunne det virkelig have været godt at have sådan en til at lette opgaven. Jeg havde ondt i flere dage bagefter, og det er jeg ikke meget for.”

Mikael Kristiansen, 33 år gammel

Beredskabsinspektør i Beredskab Fyn

Hvordan tænker du og dine kolleger arbejdsmiljø ind i hverdagen?

Det gør vi en hel del. Især ved opbygning af biler placering af materiel. Nu er jeg ikke selv med at planlægge køretøjerne, men der går mange tanker i de arbejdsgrupper med at få lagt det rigtige i bilerne.

Nu skal vi til at købe nye brandbiler, og der bliver virkelig arbejdet med placering af de her tunge genstande, så det er de rigtige bevægelser og grænser ift. højde.

Hvordan formår I at leve op til arbejdsmiljøreglerne i en skarp indsats?

Det kan være svært. I nogle biler har vi en lille vogn med slangekurve på. Den bliver brugt! Ellers er det nok i kampens hede, at man ikke gør, som man burde. At én mand løfter lidt mere, end han bør og ikke lige få taget fat i makkeren og sagt ”kan du ikke lige give et nap med”.

Oplever du, at det er realistisk for jer at leve op til arbejdsmiljøreglerne, når der er liv på spil?

Hånden på hjertet, så tror jeg det simpelthen ikke. Jeg har tidligere været et sted, hvor de var gode til at lave instruktionsvideoer og lignende om, hvordan f.eks. 4 mand løser en opgave eller løfter noget tungt. Men når det gælder, så bliver det ofte to mand, der ender med at udføre flere mands arbejde, fordi det skal gå hurtigt.

Men man skal jo gøre, hvad man kan for at tænke det ind. Man skal lige få taget fat i makkeren, når der skal løftes noget tungt, for det er vigtigt, at man også tænker på, man skal være på arbejdsmarkedet i mange år. Men i kampens hede, da er det dælme svært. Der er der nogle, der bare lægger hovedet under armen, og så kører de på. Også selvom de godt ved, at man skal gøre noget andet. 

Hvordan tror du, at et teknisk hjælpemiddel som Nomotecs Trolley kan være en del af løsningen?

Jeg tror, det vil tage lidt tid at komme ind i vanen. Jeg kunne godt frygte, at når man står i en skades situation, så gør man bare, som man plejer. Det er en kultur – en tankegang – man skal have lavet helt om. Det ligger så dybt i folk, at man bare tager fat, når det gælder. Også selvom opgaven kan løses hurtigere og bedre, hvis man lige tager sig et øjeblik til at bruge et hjælpemiddel som den Trolley.

Johnny Rasmussen, 48 år 

Beredskabsinspektør i Trekantens Brandvæsen

Hvor stort et fokus har I på fysisk arbejdsmiljø?

Vi har vanvittigt stort fokus det, og vi overfor at skulle have nye sprøjter. Jeg sidder faktisk som arbejdsmiljøleder i Trekantens Brandvæsen, og vi har et meget stort fokus på vægt og håndtering, og vi markeret vægt på tunge genstande. Et eksempel er vores slangekurve. Her har vi taget en slange ud, så der i stedet for tre slanger er to slanger i. Vi har også prøvet med sækkevogne, men vi oplever, at det kan være svært at få folk til at bruge det, så det er en udvikling, der tager tid. 

Kan I se en Trolley som en del af løsningen?

Ja, men det vil nok tage lidt tid, før folk tager det i brug som en vane. Det handler også om, at tekniske hjælpemidler ikke er en del af træningen på uddannelsen. Vi tænker helt sikkert, at vi skal have tekniske hjælpemidler, men vi kan godt mærke, at det er en udvikling, der kan komme til at tage tid. 

Johnny Rasmussen, 48 år 

Beredskabsinspektør i Trekantens Brandvæsen

Hvor stort et fokus har I på fysisk arbejdsmiljø?

Vi har vanvittigt stort fokus det, og vi overfor at skulle have nye sprøjter. Jeg sidder faktisk som arbejdsmiljøleder i Trekantens Brandvæsen, og vi har et meget stort fokus på vægt og håndtering, og vi markeret vægt på tunge genstande. Et eksempel er vores slangekurve. Her har vi taget en slange ud, så der i stedet for tre slanger er to slanger i. Vi har også prøvet med sækkevogne, men vi oplever, at det kan være svært at få folk til at bruge det, så det er en udvikling, der tager tid. 

Kan I se en Trolley som en del af løsningen?

Ja, men det vil nok tage lidt tid, før folk tager det i brug som en vane. Det handler også om, at tekniske hjælpemidler ikke er en del af træningen på uddannelsen. Vi tænker helt sikkert, at vi skal have tekniske hjælpemidler, men vi kan godt mærke, at det er en udvikling, der kan komme til at tage tid. 

Thomas Back Svendsen, 37 år 

Beredskabsinspektør i EKT Brand og redning i Køge 

Hvordan oplever du det fysiske arbejdsmiljø hos jer i hverdagen?

Jeg oplever, at både de yngre og ældre er bevidste om arbejdsmiljøet. Især de unge har en bevidsthed om, at det er mange år, de skal holde i faget. Så der er et ret stort fokus på det, og vi tager hensyn til det i forhold til indretning af vores køretøjer, så der ikke skal løftes tunge ting ned fra en bestemt højde. 

Bærer i kurvene manuelt, eller kører I med dem?

Kurvene bliver båret, men vi har reduceret mængden af slanger, så vægten holdes nede.

Kunne du forstille dig, at en NomotecTrolley bar kurvene i stedet?

Ja, det kunne jeg godt forestille mig. Vi skal kigge på, hvad der er af potentiale og udviklingsmuligheder, så det kunne sagtens være en mulighed. 

Thomas Back Svendsen, 37 år 

Beredskabsinspektør i EKT Brand og redning i Køge 

Hvordan oplever du det fysiske arbejdsmiljø hos jer i hverdagen?

Jeg oplever, at både de yngre og ældre er bevidste om arbejdsmiljøet. Især de unge har en bevidsthed om, at det er mange år, de skal holde i faget. Så der er et ret stort fokus på det, og vi tager hensyn til det i forhold til indretning af vores køretøjer, så der ikke skal løftes tunge ting ned fra en bestemt højde. 

Bærer i kurvene manuelt, eller kører I med dem?

Kurvene bliver båret, men vi har reduceret mængden af slanger, så vægten holdes nede.

Kunne du forstille dig, at en NomotecTrolley bar kurvene i stedet?

Ja, det kunne jeg godt forestille mig. Vi skal kigge på, hvad der er af potentiale og udviklingsmuligheder, så det kunne sagtens være en mulighed. 

Lær mere om hvordan Trolley giver et bedre arbejdsmiljø

Læs vores case fra Brand og Redning KBH

Vil du vide mere om Fire Trolley?

Læs mere her →

Vil du vide mere om Power Wagon?

Læs mere her →